1. Személyazonosító igazolvány

 

1. Általános információ

Nagykövetségünk konzuli részlegén lehetőség nyílik az új típusú, elektronikus tároló elemet is tartalmazó személyazonosító igazolvány igénylésére, mely funkcióiról itt tud tájékozódni.

A konzuli tisztviselőnél csak magyar állampolgár és kizárólag állandó személyazonosító igazolvány iránti kérelmet nyújthat be.

Nagykövetségünk konzuli részlegén az ügyintézéshez előzetes időpontfoglalás szükséges. Időpontot itt tud foglalni.

Külképviseleten a kérelmet személyesen lehet benyújtani (meghatalmazott útján való eljárásra nincsen lehetőség!).

Személyazonosító igazolvány cseréjére főszabály szerint 60 nappal a lejárat előtt van lehetőség. 60 napot meghaladó érvényességű személyazonosító igazolvány cseréje akkor lehetséges, ha:

  • az abban tárolt vagy azon szereplő adatokban változás következett be (ide nem értve az adószámot, lakcímet, TAJ számot, személyi számot valamint a vészhelyzet esetén értesítendő telefonszámát),
  • az gyártáshibás,
  • a tároló elem nem, vagy hibásan tartalmazza a személyes adatokat vagy az igazolvány adatait,
  • a tároló elem nem működik,
  • a 70. életévét betöltött kérelmező 10 éves érvényességi idejű személyazonosító igazolványt igényel,
  • a személyazonosító igazolvány tároló eleme ujjnyomatot nem tartalmaz, és a kérelmező szeretné ujjnyomatai rögzítését kérni
  • családi állapot változás nyomán névadata megváltozott és kérelmét a családi állapot változásra okot adó esemény bekövetkeztét követő 90 napon belül benyújtja.

 

2. Kiskorúakra vonatkozó különös szabályok

A korlátozottan cselekvőképes kiskorú (14 év feletti) a kérelmét saját maga is előterjesztheti.

Cselekvőképtelen kiskorúak esetében (14 év alatt) az elektronikus személyazonosító igazolvány kiállításához egy szülő személyes megjelenésére és aláírására van szükség. A másik szülő hozzájáruló nyilatkozatát, illetve a szülői felügyeleti jog szünetelésének vagy megszűnésének igazolását nem szükséges bemutatni.

A 6 év alatti kiskorúról biometrikus igazolványképet kell benyújtani a kérelemhez

 

3. Szükséges dokumentumok

A kérelem benyújtásakor az alábbi dokumentumok bemutatása szükséges:

  • személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya);
  • jelenlegi érvényes magyar személyazonosító igazolvány;
  • ha a jelenlegi személyazonosító igazolvány lejárt, akkor szükséges: érvényes útlevél vagy érvényes magyar vezetői engedély,
  • ha nincs érvényes útlevél és vezetői engedély sem: születési anyakönyvi kivonat és házassági anyakönyvi kivonat;
  • 14 év alatti kiskorú esetén - szülők (törvényes képviselő) érvényes okmányai;
  • 6 év alatti kiskorú esetén - profi fotós által készített színes, biometrikus útlevélkép.

Felhívjuk a figyelmet, hogy amennyiben a kérelem átvétele során a hazai hatóságokkal adategyeztetés válik szükségessé, az a személyi igazolvány kiállításának határidejét meghosszabbíthatja, illetve további kapcsolódó eljárások megindítását generálhatja.

 

4. Szolgáltatási díjak, díjfizetés

A személyazonosító igazolvány kiállításáért, pótlásáért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni, kivéve

a) a korábbi állandó személyazonosító igazolvány érvényességének lejárta miatti új okmány igénylésekor (a lejárat előtti 60 napban, illetve a lejárat után igényelt okmányok esetében),

b) a 14. életévet be nem töltött kérelmező személyazonosító igazolványának igénylésekor,

c) a Magyarországon intézetben született, Magyarországon élő magyar állampolgár újszülött állandó személyazonosító igazolványának kiállításakor,

d) a családi állapot változásából eredő névváltozás miatti állandó személyazonosító igazolvány igénylésekor, amennyiben arra a családi állapot változására okot adó esemény bekövetkeztét követő 90 napon belül kerül sor (előfeltétele a hazai anyakönyvezés és az személyi adat- és lakcímnyilvántartásba vétel.),

e) a honosított vagy visszahonosított polgár állandó személyazonosító igazolványának kiállításakor,

f) a 70. életévet betöltött kérelmező állandó személyazonosító igazolványának igénylésekor,

g) a korábbi személyazonosító igazolvány gyártáshibája esetén,

h) a tévesen bejegyzett adatok helyesbítése esetén,

i) a korábbi állandó személyazonosító igazolvány tároló elemének nem működése esetén vagy, ha a tároló elem hibásan tartalmazza a törvényben meghatározott, a polgárnak vagy az igazolványnak a nyilvántartásban szereplő adatait, vagy

j) a korábbi állandó személyazonosító igazolvány elektronikus szolgáltatásainak nem megfelelő működésekor,

k) a huzamos tartózkodási jogosultsággal rendelkező, valamint a menekültként vagy oltalmazottként elismert személyek személyazonosító igazolványának igénylésekor

Az egyes okmányok esetében fizetendő díjakról https://peking.mfa.gov.hu/page/konzuli-dijak linken tájékozódhat. Konzuli részlegünk ügyfélszolgálatán a fizetés bankkártya, Alipay, illetve Wechatpay alkalmazásokon keresztül lehetséges.

 

5. Ujjnyomat rögzítése

A kérelem beadásakor ujjnyomat adása kötelező. ez alól kivételt képez, ha a kérelmező:

  • 6 év alatti kiskorú;
  • ujjnyomat adására fizikailag képtelen.

Ahhoz, hogy a személyazonosító igazolvány tároló elemmel legyen ellátva, ujjnyomat vételezése szükséges.

Ujjnyomat vételezése esetén a kérelmező egy borítékot kap, mely tartalmazza a személyazonosító igazolvány aktiváló kódját, PUK kódját, illetve az Ügyfélkapu+ regisztrációt lehetővé tevő kódot. Az aktiváló kóddal lehet az okmányhoz tartozó PIN kódot meghatározni, de erre csak az okmány elkészültét követően, annak birtokában van lehetőség. Az aktiválásra nincs határidő megszabva, azt meg lehet tenni az okmány átvételekor a külképviseleten, illetve Magyarországon is, amennyiben az ügyfél rendelkezik az ehhez szükséges kártyaolvasóval.

 

6. Társadalombiztosítási azonosító jel, adóazonosító jel rögzítése

Amennyiben a kérelmező rendelkezik társadalombiztosítási azonosító jellel, illetve adóazonosító jellel, azok a személyazonosító igazolvány adattároló elemén rögzítésre kerülnek.

 

7. Vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának rögzítése

A kérelmező rendelkezhet a vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának rögzítéséről is (két telefonszám rögzítésére van lehetőség). A kérelmező szintén kezdeményezheti a konzuli részlegünkön a vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának cseréjét vagy törlését.

 

8. Elektronikus aláírás

Felhívjuk a figyelmet, hogy személyazonosító igazolványhoz kapcsolt elektronikus aláírás (e-aláírás) funkció igénylésére nincs mód.

 

9. Személyazonosító igazolvány érvényességi ideje

A személyazonosító igazolvány az alábbi érvényességi idővel kerül kiállításra:

  • ha a jogosult a 12. életévét még nem töltötte be, a kiállítás napjától számított 3 évet követő születési idejének napja
  • ha a jogosult a 12. életévét betöltötte, de a 18. életévét még nem töltötte be, a kiállítás napjától számított 3 évet követő születési idejének napja;
  • ha a jogosult a 18. életévét betöltötte, a kiállítás napjától számított 6 évet követő születési idejének napja.
  • A 70. életévet betöltött jogosult kérheti, hogy a részére 10 éves érvényességi idejű személyazonosító igazolvány kerüljön kiállításra.

 

10. Elkészült okmányok átvétele

A személyazonosító igazolvány kiállítása körülbelül 4-6 hetet vesz igénybe, az ügyintézési idő lerövidítésére nincs lehetőség. Amint az új személyazonosító igazolvány megérkezik Magyarországról, a kérelmezőt munkatársaink e-mailen vagy telefonon értesítik.