A kínai kiutazó turizmus óriási iramban fejlődik, a 2015 év során az összes kiutazó kínai turista száma elérte a 128 milliót, ami a becslések szerint 292 milliárd USD-s fogyasztást jelent. Árnyalja azonban a képet, hogy a kiutazó turisták zöme a kínai adminisztrációjú (ám a statisztikák szerint mégis kiutazásnak minősülő) vagy környékbeli desztinációkra utazik: Hongkong, Makaó, Tajvan, Japán, Dél-Korea és a délkelet-ázsiai országok az elsődleges úticél. Ezeken kívül jelentős emelkedést mutat az USA-t, Kanadát, Ausztráliát megcélzó utazások száma is. Szintén fontos adat, hogy a 35 év alatti kiutazók aránya meghaladja az 50%-ot, és az egy éven belül többször kiutazók aránya is 60% felett van – bár az utóbbiak igen jelentős hányada a Hongkongba utazókból kerül ki.

A kínai turisták jellemzően csomagtúrákon vesznek részt, azaz egy kiutazás alkalmával lehetőség szerint minél több helyre kívánnak eljutni. A kínai utazási irodák kínálta útvonalakban Magyarország mellett általában Ausztria és Csehország is szerepel (az úgynevezett „Arany Háromszög”: Bécs-Budapest-Prága), ugyanakkor akár még több ország is bekerülhet a csomagba. Ez az egyik fő oka a magyarországi rövid tartózkodásuknak. A hazánkba érkező kínai turisták ugyanakkor mind kellemesen lepődnek meg a főváros és az ország szépségén, és szinte kivétel nélkül úgy érzik, hogy több időt lenne érdemes Magyarországon tölteni. Országunk ismertségének növelésével várható, hogy a nálunk eltöltött idő is megnő. A csoportos utak mellett egyre népszerűbbek az egyéni vagy csak félig-szervezett (pl. fly-and-drive) utak, valamint nő a kereslet a tematikus utak (kultúra, wellness, sport, wine-and-dine stb.) iránt is. Hazánk elsősorban gazdag kultúrájával, vendégszeretetével és jó közbiztonságával versenyképes a kínai turisztikai piacon.

A két ország népességszámát összevetve megállapítható, hogy sokkal magasabb arányban látogattak el magyarok Kínába: 2015-ben hozzávetőlegesen 30.000 magyar turista érkezett Kínába.

Magyarország – az elmúlt évek „Keleti Nyitás” politikájának köszönhetően – különös figyelmet fordít a kínai piacra. A turisztikai promóció egyúttal az ország egyéb adottságait is ismertté teszi Kínában, és növeli a befektetési kedvet a kínai üzletemberek körében. A kínai kormánnyal ápolt jó kapcsolatok igen kedvezően hatnak az turizmus alakulására is, az utóbbi években Magyarország iránt megnőtt az érdeklődés és a bizalom.

A Közép-Kelet-Európába irányuló turizmust a kínai kormányzat is segít tematizálni, a régió ugyanis része az „Egy Öv, egy Út” kínai kormányzati stratégiának, amely az egykori Selyemút koncepcióját hivatott feleleveníteni. A stratégia elsősorban gazdasági szempontból fogja össze az eurázsiai szárazföldi régiót, de meghirdetése a turizmus számára is hasznos promóciót jelent, hiszen azt a gondolatot igyekszik elültetni mind hazai, mind nemzetközi szinten, hogy Ázsia és Európa valójában egy kontinens, ahol az egymás közötti közlekedés és kommunikáció természetes. Hazánk része a Selyemút-stratégiának, így a jövőben vélhetőleg több infrastrukturális beruházás is segíteni fogja a hozzánk irányuló kínai turizmust.

2016-ban lezajlott kiemelt események

2016. március 3-6. között zajlott a budapesti Utazás 2016 kiállításhoz kapcsolódó komplex szakmai eseménysorozat. Az újrapozícionált Utazás kiállítás szakmai díszvendége a Kínai Népköztársaság volt, az eseménysorozat részeként megnyitották a Kínai Nemzeti Turisztikai Hivatal (China National Tourism Administration, CNTA) budapesti regionális irodáját (CNTA Közép-Európai Regionális Központja, a China National Tourism Office – CNTO), amely a KKE régióból kiutazó turisták vízum- és egyéb ügyeinek intézésében fog segítséget nyújtani.

2016. május 19-én, First World Conference on Tourism for Development (UNWTO) és azt követő Beijing International Travel Expo (BITE) rendezvényen 1500 utazásszervező cég ismerhette meg Magyarországot egy átfogó prezentáció által.

2016. június 11-én rendezték meg a 2. Kínai-KKE Befektetési és Kereskedelmi Expo részeként a 2. Kína-KKE Turisztikai Együttműködési Fórumot Ningbo városában. A fórumon fontos szerepet kapott a KKE országok turisztikai célországként történő bemutatása, valamint a helyi befektetési környezet megismertetése. A rendezvény díszvendége Magyarország volt.

2016. július 1-3. között rendezték meg a 21. Észak-Kínai Utazás Kiállítást, Hebei tartományban, Tangshan városban. A rendezvényen kiemelt szerepet kapott Magyarország. A rendezvény szakmai napján közel 1000 utazás-szervező cég vett részt, többek között a Ctrip, valamint az Alibaba Group-tól az Alitrip.

Kínában a filmturizmus szerepe folyamatosan nő, egyre több kínai film készül külföldön, illetve egyre több tartományi TV is turisztikai valóságshow-kat készít híres színészekkel, a világ különböző országaiban. A Shanghai Media Group (SMG) a Magyar Turisztikai Ügynökség, a Külgazdasági és Külügyminisztérium és Magyarország Sanghaji Főkonzulátusa közreműködésével június elején, Magyarországon és további négy közép-kelet európai országban forgatták le a legújabb turisztikai valóságshowjukat (Brothers of Flowers).

2016. augusztus 24-én tartott sajtótájékoztatón jelentette be a Qunar.com Utazási Iroda (ami ezt követően egyesült a Ctrip Group-pal), valamint a Beijing T&G Entertainment Co. Ltd., hogy a Love Actually (Renjian Zhiwei Shi Qinghuan) című TV filmsorozat külföldön játszódó részei, a várakozásokkal ellentétben, nem Prágában, hanem Magyarországon kerülnek felvételre. A sorozat októberi forgatása sikeresen lezajlott. A Qunar (Ctrip Group), mint a sorozat fő támogatója a kampánnyal egybekötve elindít egy Magyarországot népszerűsítő reklámcsomagot is, amiben a forgatási helyszínek, mint turisztikai célpontok jelennek meg. Illetve ezzel egy időben Magyarország a Kína két legismertebb és elismertebb sztárjainak tekinthető két főszereplő, Tong Dawei és Chen Jiao En plakátkampányában is jelentős szerepet kap. Ezen kampány, valamint a sorozat által Magyarország híre közel 500 millió kínai tévénézőhöz jut el.

2016. október 12-én, Dr. Bienerth Gusztáv turizmusért felelős kormánybiztos hivatalos, kínai látogatásának alkalmával a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Kínai Nemzeti Turisztikai Hivatal között egy szándéknyilatkozat aláírására került sor. A dokumentumban rögzített kiemelt cél a két ország közötti turizmus területén való együttműködés előmozdítása, különös figyelmet szentelve annak, hogy a két ország közötti turisztikai kapcsolatok fejlesztése egyben a két ország történelmének és kultúrájának kölcsönös és szélesebb körű megismeréséhez is hozzájáruljon. Őszi látogatása alkalmával a kormánybiztos ellátogatott Makaóra is, ahol részt vett a Global Tourism Economy Forum (GTEF) konferencián, találkozott Pansy Ho asszonnyal, a GTEF szervezőjével, valamint az UNWTO, a PATA és a World Travel &Tourism Council (WTTC) vezetőivel.