1. Magánútlevél
Magyarország 2011 óta biometrikus, azaz arcfényképet, ujjnyomatot és elektronikus aláírást tartalmazó útlevelet állít ki, így a korábban kiállított útlevél meghosszabbítására nincs lehetőség, hanem minden esetben új magánútlevél kerül kiállításra.
Nagykövetségünk konzuli részlegén az ügyintézéshez előzetes időpontfoglalás szükséges. Időpontot itt tud foglalni.
A 12 év alatti kiskorú a személyes megjelenés kötelezettsége alól mentesül. Ebben az esetben a szülőknek szükséges 1 db színes, biometrikus igazolványképet is magukkal hozniuk (a fényképek hátoldalára kérjük a nevet és a születési dátumot feltüntetni).
A 12 év feletti kiskorúnak ujjlenyomatot kell adnia, igénylőlapját saját kezűleg kell aláírnia, ezért megjelenése kötelező.
1.1. Szükséges dokumentumok
A. Nagykorú (18 éven felüli) személy esetén:
Magánútlevél igényléséhez a következő dokumentumok szükségesek:
- előző, még érvényes útlevél, ha azzal a kérelmező rendelkezik, amennyiben az előző, le nem járt érvényességű úti okmányát nem tudja bemutatni, nyilatkoznia kell annak fellelhetőségéről, illetve eltulajdonításáról, elvesztéséről, megsemmisüléséről,
- feljelentésről felvett jegyzőkönyv, ha az előző, le nem járt érvényességi idejű útlevelet eltulajdonították, és ezt a rendőrségen bejelentették.
- magyar személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (röviden: magyar lakcímkártya);
- személyazonosításra alkalmas érvényes, fényképes okmány (ez lehet: érvényes útlevél, érvényes személyazonosító igazolvány vagy érvényes magyar vezetői engedély);
- ha rendelkezésre áll: honosított és visszahonosított állampolgár esetében honosítási okirat;
- ha rendelkezésre áll: magyar születési anyakönyvi kivonat;
- amennyiben a kérelmező a házassági nevét használja, magyar házassági anyakönyvi kivonat (válás esetén a válási záradékkal ellátott házassági anyakönyvi kivonat).
B. Kiskorú (18 éven aluli) személy esetén:
- kiskorú jelenlegi magyar magánútlevele és magyar személyazonosító igazolványa (ha már ilyen kiállításra került);
- feljelentésről felvett jegyzőkönyv, ha az előző, le nem járt érvényességi idejű útlevelet eltulajdonították, és ezt a rendőrségen bejelentették.
- kiskorú magyar személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványa (röviden: magyar lakcímkártya);
- kiskorú magyar születési anyakönyvi kivonata (Útlevél nem állítható ki a gyermek születésének hazai (magyarországi) anyakönyvezése előtt)
- mindkét szülő érvényes személyazonosító okmánya (magánútlevél vagy személyazonosító igazolvány)
- nyilatkozat saját háztartásban nevelt gyermekekről (igazgatási szolgáltatási díj megállapításához a gyermek részére történő magánútlevél kiállítása iránti eljárásban)
- kizárólag 6 év alatti kiskorú esetében: 1 db színes, biometrikus igazolványkép (a fényképek hátoldalára kérjük a nevet és a születési dátumot feltüntetni).
A kérelem benyújtásakor mindkét szülőnek meg kell jelennie. Csak akkor elegendő az egyik szülő (törvényes képviselő) személyes jelenléte, ha valamely a feltétel teljesül az alábbiak közül:
- a másik szülő (törvényes képviselő) az útlevél kiállításához történő hozzájárulását magyar közjegyző, magyar gyámhatóság, konzuli tisztviselő, magyar útlevélhatóság előtt megadta. A hozzájáruló nyilatkozat annak megtételétől számított 15 napig vehető figyelembe;
a másik szülő (törvényes képviselő) teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt hozzájárulását bemutatja. A személyes megjelenésben akadályoztatott szülőnek ebben a nyilatkozatban kell hozzájárulnia a kiskorú gyermeke részére történő útlevél kiállításához. A hozzájáruló nyilatkozat annak megtételétől számított 15 napig vehető figyelembe; - kizárólagos szülői felügyeleti jogkörrel rendelkezik és erről gyámhatósági határozatot vagy jogerős bírósági végzést eredetben mutat be;
- a másik szülő elhunyt, mely tény igazolására az eredeti halotti anyakönyvi kivonat bemutatásra kerül.
1.2. Szolgáltatási díjak, díjfizetés
Az egyes okmányok esetében fizetendő díjakról https://peking.mfa.gov.hu/page/konzuli-dijak linken tájékozódhat. Konzuli részlegünk ügyfélszolgálatán a fizetés bankkártya, Alipay, illetve Wechatpay alkalmazásokon keresztül lehetséges.
1.3. Elkészült okmányok átvétele
Az útlevél kiállítása körülbelül 4-6 hetet vesz igénybe, az ügyintézési idő lerövidítésére nincs lehetőség. Amint az új útlevél megérkezik Magyarországról, a kérelmezőt munkatársaink e-mailen vagy telefonon értesítik.
A sürgősségi és azonnali útlevél kiadása iránti kérelmet kizárólag Magyarországon lehet előterjeszteni. Erről bővebb tájékoztatás a következő oldalon található: http://www.nyilvantarto.hu/hu/utlevel.
1.4. Magánútlevél érvényességi ideje
A magánútlevél érvényességének időtartama – a második magánútlevél kivételével – az állampolgárnak az útlevél iránti kérelem benyújtásakor betöltött életkorától függően
a) 6 éves életkor betöltéséig 3 év,
b) 6–18 éves életkor közöttiek esetén 5 év,
c) 18 éven felüliek esetén 10 év.
1.5. Elveszett útlevél bejelentése
Amennyiben útlevele elveszett, ellopták, megrongálódott vagy lejárt, haladéktalanul jelentse azt be a tartózkodási helye szerint illetékes magyar külképviseleten.
1. Jelentse az útlevél elvesztését a legközelebbi, területileg vagy lakhely szerint illetékes rendőrségi kirendeltségen (公安派出所 - gong'an paichusuo), ahol rendőrségi jelentést vagy igazolást állítanak ki az útlevél elvesztésének bejelentéséről.
2. Lépjen kapcsolatba a Magyarország Pekingi külképviseletével, vagy valamelyik kínai konzuli szolgálatával Pekingben, Sanghajban, Csungkingban vagy Hongkongban az ideiglenes útiokmány kiállítása céljából. Az úti okmány elvesztését, ellopását, megsemmisülését, valamint az elveszettnek vélt úti okmányt a magyar állampolgár köteles haladéktalanul, de legkésőbb a tudomásra jutástól számított három munkanapon belül a külképviseleten bejelenteni.
Az ügyintézéshez az alábbiak szükségesek:
- személyi azonosításra alkalmas igazolvány (pl.: személyi igazolvány, vezetői engedély, útlevél másolat)
- igazolványkép
- igazolás útlevél elvesztése bejelentéséről (rendőrségi igazolás)
- eljárási díj megfizetése (Wechat, Alipay, bankkártyával fizethető)
3. A szükséges kilépési engedély (“exit” visa) kiállítása – illetve, a tartózkodási engedély pótlása – céljából, az új útlevéllel haladéktalanul keresse fel a Ki- és Beléptetési Hivatalt (Exit & Entry Bureau). Felhívjuk a figyelmét, hogy a kilépési vízum megszerzése hét munkanapot is igénybe vehet!
- „The People’s Republic of China Entry-Exit Pass” kiadása (kínai-angol nyelvű oldal)
https://s.nia.gov.cn/mps/bszy/wgrcrjEn/e-sqwgrcrjz/202201/index.html
- A pekingi Exit & Entry Bureau hivatal elérhetősége
https://gaj.beijing.gov.cn/so/s?tab=all&siteCode=1100000202&qt=%E5%87%BA%E5%85%A5%E5%A2%83
Érvényes úti okmány nélkül nem lehetséges Kínában, illetve Kínából/Kínába utazni!
2. Ideiglenes magánútlevél
Ha külföldi tartózkodása során a magyar állampolgár útlevele, illetve személyazonosító igazolványa a személyazonosság megállapítására alkalmatlanná vált, megrongálódott, elveszett vagy eltulajdonították, az ügyfél kérelmére a konzul hazatérés céljából a hazautazás időtartamára vagy továbbutazáshoz és tartózkodásához ideiglenes magánútlevelet állíthat ki.
2020. július 1-jétől a konzuli tisztviselő a külföldön élő vagy tartózkodó állampolgár esetében a 2001. évi XLVI. törvény 5. §-a értelmében a bajbajutott magyar állampolgár részére haladéktalanul kiállítja az ideiglenes magánútlevelet, minden más esetben 8 nap áll rendelkezésére az ideiglenes magánútlevél kiállítása iránti kérelem elbírálására.
2021. március 1-től, abban az esetben is igényelhető magánútlevél, ha az állampolgárnak a külföldre utazásra jogosító útlevele vagy személyazonosító igazolványa egyéb okból nem szerezhető be az utazás megkezdéséig. Ebben az esetben a hivatalból kiállított ideiglenes magánútlevél az állampolgár aláírása nélkül is érvényes.
Az ideiglenes magánútlevél iránti kérelemben a kérelmezőnek meg kell jelölnie:
- hazautazás vagy külföldön való további tartózkodás, illetve tovább utazás céljából igényli az ideiglenes magánútlevelet;
- Magyarországra, illetve a szokásos tartózkodási helyére szeretne hazatérni;
- tovább utazás esetén mely ország az úticélja.
Ideiglenes magánútlevél legfeljebb egyéves érvényességi időtartammal állítható ki, azonban érvényességi idejét a hivatásos konzuli tisztviselő állapítja meg az utazás céljához szükséges időtartam figyelembevételével.
Kérelemre, hazatérés céljából ideiglenes magánútlevelet kell kiállítani a külföldön született és 6. életévét be nem töltött, jogszabály alapján vélelmezett magyar állampolgárnak, ha magyar hatóság által kiállított útlevéllel vagy személyazonosító igazolvánnyal még nem rendelkezett, és a hazautazásáig magánútlevél nem állítható ki.